Munif_bidadari

Monday 13 June 2011

Bimbang terbabas

bismillahirrahmanirrahim...

InsyaAllah,pada kali ini saya ingin berkongsi dengan teman-teman saya berkenaan hukum bercinta sebelum kahwin.


Ramai dikalangan kita pada hari ini menganggap ia suatu perkara biasa iaitu bercinta sebelum kahwin.Ramai yang kata,kita kena kenal dulu pasangan,bawa keluar dulu,bercakap dulu dalam hp serta kenal hati budi masing-masing dan bila dah puas hati baru kahwin.Fenomena ini lebih kepada couple lah katakan.

Banyak fenomena ini berlaku di sekolah-sekolah,pusat matrikulasi dan IPTA/IPTS tempatan dan luar negara.Sekiranya kita tak kuat pasti kita juga akan terjebak dengan pengaruh ini.Astagfirullah...

Sebenarnya bercinta sebelum kahwin dengan yang bukan mahram adalah HARAM disisi Islam.Ia bukan sunnah dan budaya umat Islam yang beriman.Hanya 1 syarat dibolehkan bercinta iaitu selepas berkahwin.Bila dilafazkan ijab n qabul oleh sang suami maka bermulalah cinta yang halal disisi Islam.Itu kaedahnya.

Jika anda diluar sana terlibat dengan cinta sebelum kahwin,maka jika anda sayangi cinta itu maka BERKAHWINLAH atau jika tak dapat berkahwin maka tahanlah diri daripada berhubung dengan pasangan anda@lantiklah orang ketiga iaitu wali si wanita tersebut untuk menjadi perantara anda berdua.Itu lebih selamat dan lebih bijak.

So,eloklah kita perkemaskan diri dengan ilmu-ilmu agama dan perbaiki diri kita dari semasa ke semasa,insyaAllah Allah pasti menolong kita.Sekian

tintahuffaz_170286@yahoo.com

1 comment: